Alla inlägg under december 2011

Av Anso - 29 december 2011 20:24

Visst är väl livet ganska härligt ändå!   

Jag känner verkligen att jag uppskattar allt och alla som finns i mitt liv och tänker försöka att inte glömma bort att göra det!

 

 



Jag har varit i stan TVÅ dagar i rad och försökt hitta nån trasa att ha på mig på nyår.

Det är verkligen INTE det roligaste jag vet... igår fick Ida plågas genom att följa med mig!

Hittade inte nåt spec då tyvärr..

Så det fick bli stan idag igen, denna gången var det min systers tur att följa med.. hon är perfekt att gå med, in i affären, ser man inget direkt går man ut o till nästa.. precis min stil   

Idag hittade jag lite mer iaf och tyckte FAKTISKT att det var riktigt roligt..   

 

En promenad gick vi sen, jag och syrro, o hundarna såklart..

MÅSTE röra på mig mer!!! Ser ut som en Heffaklump och har varit slarvig med motion, igång igen!

 

 

 

 


Catla är på G igång igen i träning!

Det är såååååå jäkla kul!

Catla är taggad, jag är taggad och träningarna går fint!

Lite detalj tapp har jag fått efter vår så kallade vila samt när jag inte tränar i samma utsträckning som jag brukar.

Men det är ju så det är, lydnad är en färskvara!

Har skit dåliga ställanden plötsligt?

Hon tar steg och nitar inte som förr..

Har fnulat på det och kommit på att jag nog släppt igenom det då jag tränat på ställandet vid kon...   

Aja, bara att backa tillbaka och fila på dem.. tråkig träning men väldigt nyttig!

Stadgan i ställandet har också sviktat, ändå är Catla stadga tränad i massor sen hon var liten valp... bara att träna det mera igen!

FF känns bra och jag har kört det både i början på passet då hon är mest taggad och även i slutet av passet då hon är trött och hon är aktiv, koncentrerad och gör bra ifrån sig när jag än kör det nu.   

Kedjar en hel del och det går bra, får ju lite sämre detaljer på vissa grejer i kedjorna men helheten ser bra ut och detaljerna kommer att bli bra de med ju mera vi kedjar!

Vårt problem är dock när vi kedjar med kommendering... då blir Catla sämre i attityden så det är där vi ska lägga fokus nu.

Maria ska få hjälpa mig att lösa det har jag tänkt.    

App dir går bra men i vänster skick så blir hon osäker... så jag har tagit bort mitten en sväng så att hon lyckas, måste också köpa en till apport så alla tre är lika.. den jag brukar lägga i mitten är ljusare så det är väldigt lätt att hon tar den på syn.

Med denna vinter vi har nu så är det lättare att få till träningar ute! Det gillas, så nu ska Draken igång igen, till hennes stora glädje!   

 

 

 







Fick så fina ord skrivna till mig av Anna på hennes blogg häromdagen så jag blev gruvligt glad!

Tänk att så lite kan göra så mycket!

Det värmde hela mig och mer därtill!

Underbara människa, jag är så glad att du är min!   

 

 

Av Anso - 21 december 2011 19:50

Julen är här om några dagar och hela min familj (utom Lisa) har dragit till Stockholm    

Lisa firar i stan med en kompis och jag.... ja, jag får väl lov att jobba då!

Sen har jag ju min underbara Anna också förstås   så det lider ingen nöd på mig precis men var ändå tvungen att gnälla lite..  





Mina tankar har dock inte centrerats runt julen!

Däremot har jag tänkt, vridit o vänt, planerat, funderat, kommit fram till endel ang mitt och Catlas kommande år!

Det blir ju vårat första "riktiga" tävlings år som kommer nu och det ska bli såååå spännande att få föra fram min lilla drake i eliten!   

Ska åka till Maria så fort jag kan och tillsammans med henne försöka hitta en nyckel till det som behöver ordnas till innan vi går ut och startar!

Mycket i tankarna ang Lydnad, träning och tävling just nu och jag skulle vilja åka till Sanna och babbla massa dravel!

Hon kör brukset med sin Rottis och har varit min mentor i mångt och mycket.

Att prata hund med henne är nåt jag gillar hur mycket som helst!   

Måste komma igång lite mera med träning nu efter julen, är hur sugen som helst!!


God Jul på er!

 

Loviz har varit på Pets och kollat in Degusar!   

 


Av Anso - 15 december 2011 14:50

Så här kan det se ut ur Drakens synvinkel   


FF

    

Apportering

  

Skick till kon

  

Rutan

  

Hopp

  

Inkallning

 

Av Anso - 15 december 2011 11:11

Ja, jag har lite tankar ang just Lydnad!

Läste en rad på fb härom dagen som jag reagerade lite på...

"Men i lydnaden får ju oftast inte hundarna tänka själva"

Undrar lite vad som menas med det och om man om man skriver så verkligen vet vad lydnaden egentligen är?

Det krävs oerhört mycket "huvud" av lydnads hunden bara genom att gå ett helt elit Fritt Följ! Hunden måste vara alert och "hänga med" på vad som skall göras. Det är vädningar, halter, steg förflytt, långsam, språng samt att den hela tiden måste vara med för att hålla rätt position.

Du har som ett exempel till Z-rutan där hunden måste vara koncentrerad och ha god signal kontroll för att göra rätt skiften.

Detta är bara ett par av alla moment som ingår i lydnadsprogrammet.

Det är dock när det är färdigt och kanske man kan uttrycka sig så att de inte får tänka själva utan tänker på det som de är lärda till?

De "får" ju inte tänka själva på så sätt att de får springa runt och göra det den tror att den ska göra, varför skulle det då heta lydnad?

Man ska ju också tänka på att det är otroligt mycket träning för att lära in allt detta och i alla fall i min träning så bygger inlärningen på att hunden tänker just själv!

Det finns många olika skolor, många olika tänk och många olika tycken.

Vilket jag tycker är bra men att uttrycka att en lydnadshund inte får tänka själv är i mitt tycke väldigt lustigt uttryckt!

De "får" tänka lika mycket som de "får" i bruks lydnaden!

Detta är bara lite av mina tankar...

Nåväl, nog om det!




Teddie har fått nya skor med broddar så nu är vi ute och rejsar i skogen igen.

Han är otroligt pigg och jag känner verkligen att jag tar vara på varenda dag med min underbara kille!   




Catla fick träna igår.. vilan får vara över, hon håller ju på att bli tokig   

Vi drar igång och tränar igen men inte i samma utsträckning som när vi är i full gång.

På ett sätt är det bra att träna lite lagom nu ändå eftersom lydnaden är en färskvara!

Träningen igår var en "lallo" träning där Catla fick göra av sig lite energi.

Hon gjorde allt hon kunde och lite till, hon var verkligen själaglad över att få åka till klubben och ylade på vägen dit!

Behöver ju inte fundera så mycket på om hon tycker att det är kul eller inte!   



Nu blir det träning och ikväll ska jag träffa gamla arbetskamrater för lite samkväm och glögg!

 

Lycklig liten Drake!

  

Vackraste T!

 

Av Anso - 12 december 2011 21:22

Har haft en jätte skön ledig helg, Anna kom med valp truppen och såklart Mira och Qase och bodde här på kvarntorp i helgen!

Mysigt!

Detta blir mer en bild blogg!

 

Lördagen var en dag som spenderades i stan!

Trav shoppen för att köpa brodd till hästarna!

Mat också såklart!

  

Så en tur på Bergvik.. här på HM.. för att det är kul??  men jag traskade snällt med.   

    

Anna fick äntligen träffa tomten, *lycka*!  

    

Kvällsmys!   

  

Lilla truppen!

    

När Arvid mötte Liam..

  

Godingar!

    

Besök av några ur familjen Wingfelt samt Billy!

  

Loviz blev kär..   

  

Pär tränar hundarna, ska man lära sig träna hund ska man göra det ordentligt!   

      

Goaste Lill Klippen!

  

Trötta efter en dags härj!

  

Morgonstund har guld i mun.. tidigt i stallet för att sko T!

  

Sen till Annas Jossan för att sko där med, dit kom bästasteLinda och hälsade på!! KUL!!!     

Fina Anna med sin fina Jossan!

 


En jätte skön helg, det får gärna bli fler av dem!


Ha det gott!

  

Av Anso - 7 december 2011 14:00

Äntligen har jag fått tillbaka min iphone.. 7 v tog det och efter lite olika resor med tre butiken och ett ex antal trasiga telefoner så fick jag en helt ny 4 s.

Känns bra!

Det bästa med att ha fått den tillbaka är att jag äntligen har kamera igen... är barnsligt förtjust i att ta kort!

Så nu fotas det igen!   



Har bestämt mig för att börja träna.. styrketräning med Linda har det blivit och det var faktiskt riktigt skoj och framförallt väldigt skönt!   

Hoppas på att motivationen till detta håller i sig!

Mer noga med promenader har jag blivit också.



Catla är "avställd" från träning... till hennes stora förtret.

Jag har tänkt att hon ska få vila eftersom hon tränas så mycket som hon gör.. men hon verkar inte tycka att hon behöver det.

Hon är lite uttråkad tror jag... försöker få mig att göra något med henne och är som en uppskruvad duracell kanin!   

En vecka har hon vilat sig från lydnaden nu, naturligtvis gör vi massa annat.   

Vi får väl se hur länge det blir.. det drar i lydnads tarmen på mig också... sådan herre, sådan hund!   



Bjuder på lite bilder från gårdagens promenad!

               

Av Anso - 3 december 2011 13:55

Igår var jag och min syster Lisa på Melissa Horn.Jag fick det som present av Lisa... för att jag är jag!  Underbara syster!  

 

Melissa var sjukt bra och låtarna var blandat från alla tre skivorna.

Har varit på henne förut, hon var super då också men denna gången var det lite mera tryck och känslan i hennes låtar är helt fantastisk.

Texterna berör och då ännu mera då man får höra varför hon skrivit låtarna och vad de egentligen handlar om.

Känner igen mig i väldigt mycket som hon skriver om.

Hon är en otroligt ödmjuk människa vilket gör att jag tycker ännu mera om henne!

En SUPER kväll och jag skulle kunna sitta där ännu!


Stannade kvar hos syrran efter och sov över, jätte mysigt att få lite tid ihop, det händer så sällan.

Idag var vi ute på en timmas promenad i skogen, vi hann det innan skit vädret drog igång.

Så nu ska jag lägga mig i soffan och softa en låååång stund nu!

 

Melissa Horn!

 

Av Anso - 3 december 2011 13:42

En av mina favorit låtar med Lisa Ekdahl!

Tolkningarna av låten är fria men min tolkning är att den handlar om livet och att rida igenom dess svårigheter livet bjuder på.

Att ta vara på saker och inte ta något förgivet, hitta positiva saker i svåra tider och att kämpa för att hitta det som gör livet värt att leva, att ta vara på det man har och njuta av det man har  istället för att söka efter sånt man tror är bättre.... typ   

Jag älskar låten!  

 

Ovido - Quiz & Flashcards