Alla inlägg under maj 2012

Av Anso - 30 maj 2012 09:32

Tankar om Lydnadsträningen har jag väl nästan alltid men nu har jag kommit fram till att jag måste lägga om lite i träningen för att få mer tempo och tryck i Catla.

Jag saknar lite tryck och snabbhet i henne även om vi tränat det mycket så tror jag att jag får lägga en kampanj på att träna det mer och på ett annat sätt!

Har märkt att för mycket detaljträning sänker tempot även om tanken är att kombinera det så blir det ändå inte så.

Därför ska jag nu träna korta pass med tempo och tryck i några veckor för att sedan få in det i små kedjor för att i förlängningen öka kedjorna så att det kommer med i momenten.

Vill att hon skall vara lite mer aktiv i vissa saker hon gör, ex ingångar, vä svängar, vändningar, sidoförflytt  osv.

Helt enkelt där tempot brister när det blir långa kedjor.

Motivera upp henne så att hon tycker att en ingång är lika skoj som en ruta.

Ingångarna blir bedrövligt dåliga när hon slarvar och gör dem halvhjärtat!

Märker också i vilka moment jag varit noga med att tempot skall vara högt, där brister det inte i kedjan sen utan tvärtom, där har hon farten i kroppen för att det är inlärt så.

Målet är att försöka få till det i alla momenten!

Diskuterade detta med Annika igår och med lite bollande och ide byten så kom vi fram till hur jag ska försöka köra ett par veckor framöver.

Är det inte det ena så är det det andra i träningen och man lär sig saker precis hela tiden! 

Samtidigt så är det ju det som är roligt för hur kul vore det om allt bara flöt på hela tiden? Då har man ju inget att jobba med! 

Dock är väl inte tempo biten det allra roligaste men å andra sidan så är det hög tid att ta tag i det nu och inte sen.

Vi har alltid tränat mycket tempo, dvs springa så fort man kan, snabbt ut,  gå hårt i grejen, vara aktiv i belöning osv.., behöver dock få henne att vara aktiv i delar och i helheten för nu känns det som att våra tempo övningar har blivit som egna moment för henne på något vis och hon tar inte alltid med sig det i momenten!

Kör jag enstaka moment så finns tempot där men när det kommer i längre kedjor så tappas aktiviteten.

Så, bättre träning av mig på det ett tag så får vi se om hon kan hålla samma tempo på tävling som hon gör på träning!   

Tempo ut till vittring är något jag absolut bör ta tag i nu, där har jag varit lite försiktig för jag har velat att hon skall vara säker på avsökningen innan jag lägger på tempot.

Risken där om jag gjort den innan är ju att hon inte slår om och sätter igång näsan utan bara rusar!

Nu har jag gjort vittringen runt pinnen och hon springer i full fart och går ner och söker 

Så nu äår det dags för att hålla kriterierna på det med! 

Det svåraste i hela lydnadsträningen tycker jag är att få hunden att växla snabbt som attans mellan aktivitetsnivåerna!

I skit momentent FF däremot vill jag inte ha henne mer het!  

Målet där är att få henne mer aktiv i steget istället och i vändningar osv...

Detta kanske inte var det roligaste inlägget att läsa men bra för mig att gå tillbaka och kika på sen.

Tips om tempoträning mottages gärna!   

 


Det finns lite att pyssla med kan man säga!    

 

 

Av Anso - 27 maj 2012 23:17

I fredags var det dags för tävling igen, denna gången i Kil!


Catla och jag skrapade ihop ett 1:a pris med minsta möjliga
marginal. 257,5 p.

 Men jag är otroligt nöjd med henne ändå, hon är orutinerad,
värmen var näst intill olidlig och hon tyckte att TL var lite läskig.

 Nu ska det tränas på strikta manliga TL.

 Hon gjorde ett bra program ändå och när jag tittade på
filmen dagen efter så såg det bra mycket bättre ut än vad det kändes då jag
gick.  

 Kan plocka ut många bra saker ur programmet, hon gjorde
momenten korrekt även om tempot brast lite här och där.

 Inga nollor.  




Här är betygen!




Sitt i grupp          10


Platsliggning        8,5


FF                       6,5


Z-ruta                 8,5


Inkallning           8


Rutan               8  


App dir            8   


hopp-metall        7,5


Vittring           7    


Fjärr                8,5   

Summa 257,5




Nu har vi 2 !:a pris och har ett kvar till championat! 

Jag måste också ta tag i att valla för utan VP får vi inte ut championatet... BITTE!!! HJÄLP!!!  


Underbara fina Catla!     

 


Av Anso - 21 maj 2012 14:02

Äntligen har jag fått tummen ur och laddat upp filmen på Catlas Elit debut.

Något långt borta och ett avbrott så det blev två filmer!

Varsågoda!

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards